LJM LASTİK JANT MARKET | Blog, Araç Lastiği Nasıl Üretilir? 
LJM LASTİK JANT MARKET 0
Üye Girişi

Araç Lastiği Nasıl Üretilir?

Araç Lastiği Nasıl Üretilir?

Lastikler tarih boyunca metal yada ahşaptan yapılmışlardır. 20.yy başlarında havalı lastiklerin icadı ile ulaşımda bir devrim yaşandı. İçi hava dolu lastikler yoldaki sarsıntıları çok iyi bir şekilde sönümlüyor lastik tıtırlarıyla iyi bir tutunma sağlıyor. Peki araç lastik yapımı aşamaları nelerdir?

 

KARIŞIM

Lastiğinizin kauçuğunda 30 farklı kauçuk türü, dolgu malzemesi ve başka malzemeler kullanılır. Bu malzemeler kimyasal katkılar ve rengini veren siyah karbondan oluşuyor. Ayrıca lastik yapımında 10 ila 15 farklı bileşen bulunuyor. Devasa karıştırıcılar bu maddeleri sıcaklık ve korkunç bir basınçla karıştırıyorlar. Lastiğin farklı bölgeleri için farklı formüller geliştiriliyor. Her durumda ise sonuç olarak sakız gibi kauçuk hamuru isteniyor.

 

EZME

Soğutulan kauçuk , işlenip dilimlere ayrıldıktan sonra ezicilere aktarılır. Bu ezicilerde hazırlanan farklı hamur bileşimleri, makinelerde şeritlere ayrılarak lastik yanağı, lastik sırtı veya diğer lastik parçalarının halini alır. Bunun yamı sıra diğer bir kauçuk türü , lastiğin gövdesini oluşturacak olan kumaşı kaplar. Birçok kumaş türü kullanılır : polyester, suni ipek veya naylon.

 

  Bu makinede merdaneler bulunuyor ve kumaşın her iki yanına da sıcak kauçuk işleniyor. Bu kauçuklanan kumaş dış lastiğin güçlendirilmesinde kullanılır. Tek başına kauçuk yeteri kadar güçlü lastikler  yapmaya yetmiyeceği için lastik kauçuğuna kumaş katmanı da ekleniyor.

 

YAPIM

 

  Artık lastiğin içten dışa yapım aşamasına geçiyoruz. Lastik yapım makinesine tekstil bileşenleri, çelik kuşaklar, damak, kat, sırt ve diğer bileşenler konulur. Sonuçta “ham bir lastik” elde edilir. Lastik son halini almaya başlamıştır.

 

Damak : Kasnak şeklindeki dğer bir parça da damaktır. Damaklar kauçuk kaplamalı yüksek dayanımlı örgülü çeliktenyapılır ve damak, araç tekerleğinin jantına takılacaktır

 

Kat : İki tabaka halindeki kumaş katı, yani teller gelir. Bu katlar kalıplar halinde kauçuğa üç farklı akış şeklini veriyor. Daha sonra metal kalıplara girerek tek bir şekil alıyor. Boyama milleri farklı renklerde çizgilerle boyuyorlar ve bu süreç boyunca içerdeki katkı maddelerinin kimliğini belirlenmesine yardımcı oluyor.

Gerilimleri önlemek içinse sistem yumuşak bir besleme yapıyor. Kauçuklar bıçaklarla uzunluklarına göre kesiliyor. Daha sonra birçok çelik ipliğin aynı anda sarımı çözülerek tespih şeklinde diziliyorlar. Böylelikle tekerlek jantta durabilmesi için gerekli dayanımları kazanmış oluyor.

 

Sırt : Delinmelerine karşı olarak direnç gösteren ve lastik sırtına yol tutuşu veren çelik kuşakları eklenir. Lastik sırtı lastiğin en son yapılan kısmıdır. Otomatik merdaneler, tüm parçaları birbirine iyice presledikten sonra yeşil lastik olarak adlandırılan lastik, pişirme ve muayaneye hazır hale gelmiş olur.

 

PİŞİRME

 

  Ham lastik pişirme makinesinde sıcak kalıplara vulkanize edilir. Lastiğin tüm parçaları bir araya sıkıştırılır ve sırt deseni ile üreticinin yanak işaretleri de dahil olmak üzere lastiğe son şekli verilir. Lastikler ebatlarına göre 12 ila 25 dakika arasında değişen bir süre boyunca 300 derecede pişirilir.

 

DENETLEME

 

 Lastikte bir sorun varsa ya da var gibi görünüyorsa , bu lastik reddedilir. Bazı kusurlar , bir kontrol memurunun eğitimli gözleri veya elleriyle tespit edilirken, diğerleri özel makineler tarafından tespit edilir. Bu muayeneler , yüzeyle sınırlı kalmaz. Bazı lastikler, gizli zayıf noktaları veya iç kısımdaki kusurları belirlemek amacıyla üretim bandından çekilip X-ışınlarından geçirilir. Buna ek olarak, kalite kontrol mühendisleri , rastgele seçilen lastikleri düzenli olarak kesip, bunların performans, kullanım veya güvenliği olumsuz yönde etkileyen yapılarını tüm ayrıntılarıyla inceler.

 

Tüm testlerden geçen lastikler, son derece güvenli olup, gönül rahatlığıyla kullanabileceğiniz seviyeye gelmiş demektir.