LJM LASTİK JANT MARKET | Blog, Hangi Akü Tercih Edilmeli? Akü Fiyatları 
LJM LASTİK JANT MARKET 0
Üye Girişi

Hangi Akü Tercih Edilmeli? Akü Fiyatları

Akü Fiyatları

Akü fiyatları 650 TL’den başlayıp 3000 TL’ye kadar değişmektedir. Akü fiyatları aracınızın motor gücüne, aracınızın büyüklüğüne, marka ve modele göre değişiklik göstermektedir. En uygun akü fiyatları >>

 

Akü Nedir?

 

Elektirik enerjisini kimyasal enerji olarak depolayan ve ihtiyaç halinde bunu elektirik enerjisine çeviren cihaza akü denir. Piyasada batarya, akümülatör, biriktireç ve akım toplar isimleriyle de anılan akü, aracınızın kullandığı elektrik enerjisinin kaynağıdır. 

 

 

 

Akü Nasıl Çalışır

 

İçten yanmalı motorlarda kullanılan 12volt’luk akü biribirine seviye olarak bağlanan altı adet 2 volt’luk hücreden meydana gelmiştir. Pozitif plakalar aktif madde olarak kurşun dioksit içerir , negatif plakalar ise aktif madde olarak saf kurşun içerir. Plakaların arasına kısa devreyi önlemek için plakaları izole eden seperatörler yerleştirilir.

 

Seperatörler, plakalar arasındaki kimyasal tepkimeyi engellemicek şekilde çok güçük gözenekleri bulunan maddelerden yapılır. Akünün içine sülfürük asit ile saf su karışımı olan elektrodit konulur. Elemankar arası seri olarak kurşun köprüler ile bağlanmaktadır.

 

Akünün Görevleri

 

  1. Aracın hareket etmes için marş motorunu çalıştıracak akımı verme,
  2. Araç park halindeyken de gerekli olan tüm elektrik sistemini besler ve cihazlara akım göndererek çalışmalarını sağlar.
  3. Voltaj ve amper dengelenmesi  sayesinde yüksek devirlerde alıcıların zarar görmesini engeller.

 

Akü Çeşitleri

 

Akü çeşitleri otomotiv ve endüstriyel olmak üzere ikiye sınıfta yer alır.

 

Otomativ Aküler

 

Starter Akü : Kapalı ve açık sistem olmak üzere kendi içinde ikiye ayrılır. Kapalı akü dediğimiz aslında bakımsız akülerdir. Kullanım ömrü bounca herhangi bir saf su ilavesi gerektirmediği için bu tip akülere bakımsız aküler denir.

 

Açık sistem aküler ise buşonlar vasıtasıyla kullanım ömrü boyunca mutlaka periyodik bakım gerektiren akülerdir. Dolayısıyla kullanıcı veya yetkili servis mutlaka bu akülerin periyodik olarak saf su seviyesini ve elektronik seviyesini kontrol etmeleri gerekmektedir.

 

Start-Stop Aküler : Start-stop teknolojisi ihtiyaç duyulmadığı süre boyunca içten yanmalı motorun durdurulması prensibine dayanır. Bu teknolojiye sahip araçlar kırmızı ışıkta veya yoğun trafikte beklerken içten yanmalı motor durur. Bu yöntemle motorun boşta çalıştığı süre minimum seviyeye indirilerek tüketilen yakıt miktarında ve karbondioksit emisyonunda azalma sağlanır. Bu aküler aynı zamanda yakıt tasarrufa çevrici olması nedeniyle de özellikle tercih edilmelidir.

 

Endüstriyel Aküler 

Endüstriyel aküler kendi aralarında üçe ayrılırlar. Bunlar :

 

Traksiyonel Akü : Özellikle forklift, istif makineleri, taşıma bandları gibi alanlarda kullanılır. Birim hücre olarak iki volt enerjiye sahiptir. Müşteri özel isteyine göre bütün hücreler seri olarak bağlanıp, toplamda voltaj ve amper saati elde edlilerek kullanıma hazır hale gelir. Traksiyonel akülerin kullanım ömrü 1500 Cycle  olarak hesplanır. Cycle dediğimiz şeyde 1 gündeki şarj-deşarj döngüsü olarak söyliyebiliriz.

 

Stasyonel Akü : stayonel aküler sabit tesislerde kullanılan akülerdir

 

Vrla akü : Bu aküler sulu tip akülere göre çok daha az gaz çıkışına izin verirler. Bu sayede akülerin su kaybı ve muhafaza edildiği yerde havalandırma ihtiyacının minimum düzeye indirilmesi sağlanır. Bu aküler özellikle karavan, golf aracı, yer temizleme makinesi, tekerlekli sandalye gibi birçok alanda kullanılmaktadır.

 

Elktirikli Araç Aküleri

 

Start-stop, yarı hibrit, tam hibrit ve elektirikli olmak üzere dört gruba ayrılır. Tam elektirkli araçlar batarya grubundan beslenen elektirik motorları vasıtasıyla hareket ederler. Bu araçlar çevreye karbondoksit emisyonu yaymazlar. Sahip oldukları menzile bağlı olarak belirli aralıklar ile elektirikle şarj edilmeleri gerekmektedir.

  

Akü bakımı nasıl yapılır

 

Günümüzde kapalı sistem akülerin kullanım oranı artmasına rağmen özellikle ağır vasıta ve otobüs grubunda açık sistem akülerde kullanılmaktadır. Akünüz ister kapalı ister açık sistem olsun belli noktaların belirlenen periyodlarla kontrol edilmesi gerekmektedir. Kontroller minimum 6 ay da ,ticari arçlarda ise 3 ayda yapılması gerekmektedir.

 

Kapalı Akü ve Açık Akü Bakımı

 

İlk kontrol edilicek nokta akü kutup başı bölmesidir. Eğer kutup başında oksitlenme varsa sıcak su yardımıyla kutup başları temizlenmelidir. Diğer önemli nokta akü sabitleme  aparatlarının sıkılığıdır. Özellikle ağır vasıta ve traktör grubunda eğer sabitlemelerde gevşeme, çıkma durumu bulunuyorsa kutup başlarında erime, kutuda deformasyon akülerde aşırı sallanma, ızgaralrdaki aktif madde dökülmesinden dolayı performans kaybı meydana gelebilir.

 

Akü , açık sistem bir akü ise bu durumda mutlaka hücrelerdeki elektronik seviyesi ve yoğunluk değerleri kontrol edilmelidir. Seviye plakaların bir parmak üstünde olacak şekilde ayarlanmalıdır. Eksilme varsa sadece saf su eklenmelidir. Akü içerisindeki hücreyi çok aşırı doldurma durumunda araçta yaşanabilecek bir sarsıntı esnasında hücre içindeki sıvının dışarı çıkma olasılığından dolayı arçtaki kablo veya bağlantı noktaları zarar görebilir.

 

Akü Ömrü Ne Kadardır?

 

Akülerin ömrü marj sayısına ve kullanım koşullarıyla orantılıdır. Yüksek ortam sıcaklığı ve yoğun çevrim kullanımı akü iç yapısının yıpranmasını hızlandırdığından akünün ömrünün azalmasına sebep olur. Akülerin kullanım yerlerine göre özel üretilmesinin nedeni budur.

 

Akü seçiminde kullanılacak akünün kullanım yerine göre uygun olarak seçilmesi gerekmektedir. Akü ömrü normal şartlarda , binek araçlarda ortlama 4 ila 5 yıl , ticari araçlarda ise 2 ila 4 yıldır. 

 

Akünün Bittiği Nasıl Anlaşılır?

 

  Aracı çalıştırmak için marşa bastığınızda içerideki elektronik cihazarın hiçbirisi çalışmıyorsa akünüz bitmiş olabilir. Ayrıca aracınız çalıştı deyip hemen stop etmeyiniz. Güç aktarımına rağmen çalışmadıysa akünüz bozuk olabilir. Bu gibi durumlarda başka bir araçtan aktarma yapılması gerekmektedir. Aktarma sonrasında aracı biraz uzun kullanmak gerekmektedir.